Alle virksomheter får på et eller annet tidspunkt behov for å få sendt en vare ut av huset. Det kan hende du driver en nettbutikk og at du derfor er avhengig av å få levert varene dine stabilt og effektivt – eller kanskje du har flere avdelinger rundt omkring i landet hvor du har behov for å få transportert reservedeler, varer eller lignende. Det kan også hende at du normalt ikke sender ting ut av huset, men at du en sjelden gang iblant er nødt til å få sendt varer til reparasjon, materialer til en samarbeidspartner eller lignende.
Uansett hva, bør du i alle tilfeller spørre deg selv om frakt og fraktpriser er noe du har 100% styr på. Vet du hva det koster å sende pakke eller få fraktet din vare? Og vet du hvor stor påvirkning det har på din kundetilfredshet at leveringen kommer i tide? Ofte har man nok å se til, og derfor er også tendensen at man benytter ’ute av syne, ute av sinn’-prinsippet. Så det sekundet da fraktmannen har hentet leveransen holder du ikke øye med resultatet. Det er forståelig, for det er hundre andre ting å ta seg til, men hører du til denne kategorien kan du risikere følgende:
- Dine kunder blir skuffet
- Du kaster bort for mye tid
- Du betaler for mye
Når det kommer til nettopp frakt og fraktpriser er det flere faktorer som spiller inn, utover kun prisen på leveringen. Men la oss starte fra begynnelsen;
God frakt er god kundeglede
Uansett om du selger til private eller bedriftskunder er vi alle enige på ett punkt: vi hater å vente. Og selv om det kanskje ikke er din skyld at en leveranse kan være forsinket, så ser kunden likevel denne delen av prosessen som ditt ansvarsområde. Dersom kunder gjentatte ganger får varene sine for sent eller dersom fraktmannen kanskje ikke er imøtekommende nok, risikerer du å miste kunden.
Tid er penger
En effektiv levering er viktig for kunden, men spesielt også for deg. For du skal kunne stole på at leveringen forløper som den skal uten at du skal bruke tid på å sjekke den opp. Ved varer som leveres eller faktureres feil, må du bruke ytterligere tid på å utrede situasjonen – og det skal ikke mange slike situasjoner til før det til slutt begynner å koste deg penger.
Finn hode og hale i frakt og fraktpriser
Sist men ikke minst, så er det naturligvis det økonomiske aspektet ved det. Frakten skal være effektiv, kunden skal være tilfreds – men det er samtidig også viktig at du ikke betaler overpris. For eksempel høres det kanskje ikke mye ut om det er 5 kroners forskjell på en forsendelse, men dersom du har en nettbutikk som sender 30 varer i uken kan det bety en besparelse på nesten 8.000 kroner – uten at du behøver å foreta deg noe annet enn å sammenligne prisene. Og sender du til utlandet kan det potensielt være enda mer penger å hente – eller sløse (avhengig av øyet som ser).