Flere og flere norske bedrifter har begynt å importere og eksportere varer mer og mer. Et marked som tidligere var reservert for store multinasjonale selskaper, har nå blitt medlem av offentligheten. Dette er ikke minst takket være fremveksten av Internett, men særlig også på grunn av de mange mulighetene for internasjonal frakt.
Når bedrifter begynner å selge og kjøpe varer i utlandet, står de ofte overfor 3 problemer. Tollklarering av varer på både import og eksport side, ustabile leveringstider, og som følge heraf utilfredse kunder og samarbeidspartnere, og sist men ikke minst store fraktpriser. Her har vi forsøkt å komme opp med en liten artikkel slik at du blir mer oppmerksom på hva du trenger å være oppmerksom på når du handler i utlandet.
Fortolling
Tollklarering er den hellige gral når det gjelder administrative tidssøkere. Problemet med fortolling er at det er svært ofte forskjellig fra land til land. Bøter er dyre, men ofte er bøter ikke nesten like dyrt som prisen på forsinkelse i et produkt som er fast i toll – eller helt avvist. Det skaper dårlige kundeforhold, store administrative problemer, og det kan overraske deg selv den mest trente forhandleren.
Ofte kan du få fraktfirmaet til å stå for fortolling. For eksempel, hvis du bruker TNT for utenlandsk frakt, vil de i mange tilfeller kunne bistå i fortollingen av varene dine. Det kan lette byrden for deg rent administrativt, men vil også garantere at varene dine vanligvis kommer.
Leveringstider
Hvis du kun har solgt innenlandske varer – og i noen tilfeller til våre svenske og norske naboer, er vi ofte vant til at leveringstidene er ganske raske. Dette er imidlertid ikke alltid tilfellet med utenlandsk frakt. Problemet oppstår hvis du bruker en fraktmann som har begrenset tilgang til utlandet. Det kan være at selskapet bare har en ukentlig flytur til for eksempel Kina – eller kanskje ikke har et fly. Da er du tvunget til å bruke sjøfrakt, som ofte er billigere – men derimot, betydelig tregere. Hvis du bruker et større selskap som UPS til å stå for frakten, vil det også åpne opp mange flere internasjonale ruter i de aller fleste tilfeller. Nå er de ikke de eneste med egne ruter. Den nevnte TNT har også egne ruter på både sjø- og flyfrakt og kan tilby 5 ukentlige fly med fly. Dette sikrer at du alltid har mulighet til å sende pakken raskt og effektivt.
Priser
Tydeligvis, jo lengre en pakke vil bli sendt bort, jo dyrere blir det. Og det er også klart at valg av de som allerede har en infrastruktur i form av flyselskap og fraktruter betaler litt ekstra. Disse tilleggstjenestene må betales på en eller annen måte. Men det du trenger å se på, er det som virkelig koster deg hvis ting ikke er greit. Hvor dyrt er det verste fallet for deg?
For eksempel, hvis du har en maskinfabrik og trenger deler og deler som sendes rundt om i verden, kan en time – eller i noen tilfeller, en hel dags stillestilling koste langt mer enn frakt – og hva med en uke? Da blir det plutselig noen andre beløp. Derfor er det noen ganger verdt å betale litt mer for frakten, i retur for å sikre at ting utvikler seg som de burde. Enten du har levert varer med TNT eller andre fraktselskaper, kan du alltid kontakte oss for de beste prisene.
Med vår online kalkulator har vi gjort det veldig enkelt å finne de beste prisene – men hvis du trenger noe som ikke er kalkulatoren vår, så tilbyr vi også vi kan hjelpe deg personlig. Her vil vi også kunne hjelpe med råd, slik at vi kan avgjøre om du betaler ekstra for spesielle tjenester.