DHL – når gul og rød blir grønn

Det er ingen hemmelighet at mange bedrifter og regjeringer over hele verden har begynt å tenke mer og mer grønt. Dette er sant i deres klima- og miljøavtaler, i selskapers forpliktelse til å redusere sitt CO2-avtrykk, og om en million andre steder.
Klimaet er i og klimaet er varmt. Derfor har verden også gledet seg til forventning og spenning, mens de store multinasjonale fraktselskapene har måttet utarbeide nye, klimavenlige strategier.Sende pakke DHL
Et av disse selskapene er DHL. Og når verdens største fraktselskap vil presentere sin nye strategi for mer miljøvennlig drift, er det definitivt ikke liten. Her har vi skrevet 3 av de mest betydningsfulle tiltakene som vil gjøre de gule bilene i fremtiden blitt grønnere.

Ruteoptimalisering
Når du er verdens største fraktselskap, har du også mange ruter. Virkelig mange ruter. Og etter å ha kjørt med disse ruter i mange år har du også samlet mye data. Virkelig mye data. Og disse dataene blir brukt i dag for å optimalisere ruter, slik at DHL-forsendelser kan gjøres enda grønnere i fremtiden. Mye av det vil bli optimalisert for å passe inn i en mer og mer automatisert tilnærming, slik at andre rederier kan overgi oppgaver til DHL. Det er en vinn-vinn-vinn-situasjon, som fraktselskaper som bruker det, får muligheten til å nyte mange års innovasjon og utvikling uten å miste kundene. DHL nyter det fordi de tjener penger på et system de bruker – og til slutt vinne hele verden som mer og mer av den globale lasten (sannsynligvis) vil bli gjort mer effektiv ved denne metoden.

Rapportering
En av visjonene og ideene som har vært med DHL Express har vært at du ikke kan løse et problem som du ikke forstår. Derfor tilbyr de individuelle rapporter til bedrifter – begge ned fra fraktnivået, slik at du kan se hvor mye CO2 du faktisk gir ut på leveransene dine – men også hos større selskaper hvor det blir utført en detaljert rapport over hele forsyningskjeden. Dette gir alle bedrifter en mye bedre forståelse av sitt eget karbonavtrykk, og til slutt betyr det at flere og flere bedrifter blir klar over sitt eget ansvar – og hvilke muligheter de har for å gjøre seg til en mer bærekraftig prosess.

Miljøprosjekter
I tillegg til de to nevnte initiativene vil mange ressurser også bli brukt til å støtte miljøvennlige prosjekter. Det kan være alt fra vindparker, skogsplantering, biomasse kraftverk og mange andre ting. Dette betyr i prinsippet at med hver DHL forsendelse hjelper du å skyve verden i en grønnere retning.